Google Website Translator

Bouw en doop m.t.s. Urgentia



Deze pagina gaat over de bouw, proefvaart en de doop van de Urgentia van mijn oud-collega's, ze zou oorspronkelijk eerst de naam Colonia krijgen maar omdat de verkoop niet doorging van de oude Colonia moest er een andere naam komen. Ze kwamen op Urgentia omdat het vlug moest gebeuren, urgentie is haast.




Hier is het casco in aanbouw in China in juli 2008.




Het voorschip in aanbouw.


Het bovendek met met de tankhoofden. 


Het voorschip vanaf boven gezien, hier kunt goed zien dat alles dubbelwandig is.


Spanten en de kimmen.


Hier kunt u de dubbele wanden en bodem zien.
Op vrijdag 17 april 2009 kwam een paar uur te vroeg, de nieuwe Urgentia aan in Rotterdam. Het ponton werd gesleept door de sleepboot Simoon van I.T.C.


De sleepboot Simoon.


Het ponton met de casco's


Het casco rechts in het midden is de Urgentia.
Hier een paar foto's op de werf in Hendrik Ido Ambacht om te kijken of er schades zijn aan het casco.


Zicht van voor naar achter.


Hier moet de ankerlier van het voorschip komen.


De bolderkast van het voorschip.


Tankhoofd met draaibare deksels.


De kofferdam waar het water in komt om te butteren=tanks schoonmaken.


De achterroef met de nummers van het casco, waar in China mee word gewerkt.


Toch wel een gestroomlijnd achterschip.


De tunnel en de straalbuis voor de schroef.


De achterroef staat op rubbers om de trillingen te minimaliseren.


De machinekamer met de schroefaskoker.


O jee, toch een schade gevonden, wordt natuurlijk gerepareert.
Op zondag 15 november 2009  ben ik met Ronald Haneveld wezen kijken bij hun nieuwste aanwinst de Urgentia die bij de Veka in Werkendam wordt afgebouwd. Het was wel jammer dat het zo hard regende, dus kon ik niet zoveel foto’s maken. De Urgentia heeft als afmetingen 110 x 11.40, de voortstuwing is een Mitsubishi van 1700 pk. Ze is voorzien van 9 centertanks van plusminus 375 m3. Hieronder een paar foto’s gemaakt in Werkendam.

De tekening van hoe het moet worden binnen.


Het bovendek met een hoop materiaal.


Een van de tanks, ze zijn ongeveer 5,40 meter diep. Je kan goed zien dat het regende.


De voormachinekamer of te wel het binnenzwembad. Huig, Jan en Ronald weten wel wat ik bedoel.
De ankerlier staat er nu op...


...en de roeren hangen er aan.




Aan de afbouwkade in Werkendam. 


Op 2 maart 2010, de proefvaart van de Urgentia voor de Scheepvaart Inspectie, de nieuwste aanwinst van mijn oud-collega’s Huig van der Wouden, Jan Besemer en Ronald Haneveld. Ik was uitgenodigt om ook mee te varen. Dus Ronald en ik moesten voor dag en dauw op, want we moesten om 06:00 aan boord zijn in Werkendam. Daar aangekomen moesten we over 3 nieuwbouw kasko’s klauteren om aan boord te komen. Ze hadden er al plus-minus 2100 ton water ingepompt. Nadat we koffie hadden gedronken zijn we uit Werkendam vertrokken om naar Willemstad te varen, waar de S.I. en diverse monteurs aan boord kwamen voor deze proefvaart.

Huig aan het varen in het donker.


Hier zijn we afvarig op de Nieuwe Merwede, het was op sommige plekken wel wat mistig.


Op het Zuid Hollands Diep, de boenslangen liggen al klaar.


We waren goed voorzien van vlaggen…


…en schroefwater.


Vastmaken voor de Volkeraksluizen noordzijde.


Tijdens het wachten op de S.I. en monteurs een beetje schoon schip maken. 
We hadden prachtig weer om proef te varen, de zon scheen voluit op deze toch wel spannende dag voor de nieuwe eigenaren. We moesten wel lang wachten voor de Volkeraksluis, want er stonden nog een paar monteurs en mensen van de catering in de file wegens een ongeluk.
Het bevrachtingskantoor waar de Urgentia voor gaat varen.
Oeps!!! Gaatje in de leiding, gelukkig is het de dekwasleiding.


Het kloppende hart van het schip, de Mitsubishi hoofdmotor ingebouwd door Koedood.


Een van de stroomvoorzieningen aan boord.


Eindelijk het is zover, we kunnen vertrekken iedereen is eindelijk aan boord, ook de broodjes want we kregen toch wel honger. 


De broodjes smaakten goed! Martin is hier buiten aan het eten want in de stuurhut was het wel heel erg druk.

Achter deze binnenkomer langs, om op het Haringvliet de testen te doen.


Volaan vooruit na de geslaagde stopproef.


Links staan mijn oud-collega’s Rinus en Gerrit te kijken.







Volaan over stuurboord rond, scheefvallen viel mee.


Klaarmaken voor de ankerproef.


Bijna gereed voor de proef.


Daar gaat het achteranker.


De warmwaterketel om de lading te verwarmen.


De voormachinekamer.


Op de weg terug naar Werkendam, test is geslaagd.


De haven van Werkendam invaren.


Het roerwerk.
Op 5 maart 2010 vond de doop plaats van de Urgentia, de weergoden zaten weer niet mee er viel veel regen die dag maar al met al was het toch een mooie dag voor Jan, Huig en Ronald en familie die zo trots als een pauw waren.


Hun oude schip komt binnenvaren.


De stuurstoel met de letters JHR.


De doopfles word opgehangen...


...hij hangt goed.


Ik doop u Urgentia en wens u en uw bemanning een behouden vaart.


Dat is zonde van de champagne, maar ja, traditie hoort erbij.


De officieele overdracht met handtekeningen...


Alle 4 moesten ze ondertekenen, de 3 eigenaren en de directeur van de werf.


De eerste reis bij ons om palmolie te laden uit een boot de Urgentia...
















...letters staan er goed op.


Hierbij wil ik Huig, Jan en Ronald bedanken dat ik op deze dagen aanwezig mocht zijn, jongens dit zal ik nooit vergeten. Bedankt voor deze mooie dagen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten