Google Website Translator

Van Ommeren geschiedenis deel 1

Rederijvlag oud

Hier de foto's en de geschiedenis van de Van Ommeren zeeschepen, dit is vanaf 1878 tot en met 2004/2005. Deze foto's komen uit het archief van Carel van Gemeren, daarvoor mijn hartelijke dank.

Gertrude




Naam:GertrudeSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:595LxBxD:54.90x7.34x4.09Werf:Richardson Duck & Co
Plaats:Stockton on Tees (GBR)Jaar:1856Motor:Stoommachine
PK:85 npkSnelheid:10 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1878-1881
Historie:1856 Ironmast, 1868 Martinus & Henriette, 1878 Gertude en op 25-02-1881 gezonken na aanvaring
Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Dordrecht (I)


Naam: Dordrecht (I) Soort: Stoomvrachtschip IMO: n/a
DWT: 2.800 LxBxD: 83.70x11.34x5.24 Werf: Wood, Skinner & Co
Plaats: Newcastle on Tyne (GBR Jaar: 1891 Motor: Stoommachine
PK: 1.000 ipk Snelheid: n/a Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1891-1898
Historie: 1891 Dordrecht, 1898 Ilmari (FIN), 1911 Portos (SWE), 1937 Leeni (EST), 21-08-1941 op een mijn gelopen
en gezonken
Extra info:
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Sliedrecht (I)


Naam: Sliedrecht (I) Soort: Stoomvrachtschip IMO: n/a
DWT: 3.000 LxBxD: 84.18x11.89x5.34 Werf: Wood, Skinner & Co
Plaats: Newcastle on Tyne (GBR) Jaar: 1895 Motor: Stoommachine
PK: 940 ipk Snelheid: 8 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1895-1901
Historie: 1895 Sliedrecht, 1901 Constance (NLD), 1907 Adele Köppen (DEU), 1910 Elsa Köppen (DEU), 1912 Certo (NOR),
1916 Kapland, (NOR), 1916 Furulund (NOR)
Extra info: 07-10-1916 tot zinken gebracht

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Dordrecht (II)




als Storfjeld


Naam: Dordrecht (II) Soort: Stoomvrachtscip IMO: n/a
DWT: 3.700 LxBxD: 86.36x13.01x? Werf: J. Smit
Plaats: Alblasserdam (NLD) Jaar: 1899 Motor: Stoommachine
PK: 1.250 Snelheid: 9 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1899-1915
Historie: 1899 Dordrecht, 1915 Storfjeld (NOR) op 11-12-1939 op de rotsen gelopen en gezonken
Extra info:
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Katendrecht (I)









Naam: Katendrecht (I) Soort: Stoomvrachtschip IMO: n/a
DWT: 3.600 LxBxD: 89.36x13.04x? Werf: J. Smit
Plaats: Alblasserdam (NLD) Jaar: 1900 Motor: Stoommachine
PK: 1.900 Snelheid: 9 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1900-1915
Historie: 1900 Katendrecht, 1915 Forde op 04-03-1919 gezonken
Extra info:
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Barendrecht (II)









Naam:Barendrecht (II)Soort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:5.900LxBxD:102.75x14.36x6.76Werf:R. Craggs & Sons
Plaats:Middlesbrough (GBR)Jaar:1901Motor:Stoommachine
PK:1.250Snelheid:8,5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1901-1914
Historie:1901 Barendrecht,1914 Sophia (GRE), 1915 Glittertind (NOR), 1923 Victor Schuppe (DEU), 1924 Braga (DEU)
1929 Emsriff (DEU) in 1933 gesloopt
Extra info:
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Sliedrecht (II)








Naam: Sliedrecht Soort: Stoomvrachtschip IMO: n/a
DWT: 3.056 LxBxD: 100.50x14.30x? Werf: R. Craggs and Sons
Plaats: Middlesbrough Jaar: 1905 Motor: Stoommachine
PK: ? Snelheid: 8,5 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1905-1922
Historie: 1905 Sliedrecht, 1922 Kurt (DEU) in 1947 gesloopt
Extra info:
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Bestevaer





Naam: Bestevaer Soort: Stoomvrachtschip IMO: n/a
DWT: 1500 LxBxD: 68.45x9.76x4.95 Werf: James Laing & Sons
Plaats: Sunderland (GBR) Jaar: 1879 Motor: Stoommachine
PK: 500 Snelheid: ? Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1907-1917
Historie: 1879 Ebro (GBR), 1899 Berta (RUS), 1907 Bestevaer (NLD), 1917 gezonken
Extra info: Is getorpedeerd door UC 21
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Neerlandia (I)








Naam:NeerlandiaSoort:ZeetanklichterIMO:n/a
DWT:1475LxBxD:57.87x9.51x4.05Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1908Motor:n/a
PK:n/aSnelheid:n/aEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1908-1935
Historie:1908 Neerlandia, 1935 Villefranche (FRA), 1937 Frisia (NLD), 1937 Hann (FRA), 1948 uit registers
Extra info:
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Frisia (I)





Naam: Frisia Soort: Zeetanklichter IMO: n/a
DWT: 1225 LxBxD: 58.08x9.05x3.46 Werf: Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats: Rotterdam (NLD) Jaar: 1908 Motor: n/a
PK: n/a Snelheid: n/a Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1908-1933
Historie: 1908 Frisia, 1933 Mory-Mazoet 2 (FRA), verder niets bekend
Extra info:
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Moordrecht (I)











Naam: Moordrecht Soort: Stoomvrachtschip IMO: n/a
DWT: 1510 LxBxD: 64.66x10.09x4.14 Werf: Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats: Rotterdam (NLD) Jaar: 1910 Motor: Stoommachine
PK: 550 Snelheid: 8 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1910-1917
Historie: 1910 Moordrecht, 1917 Mercator (BEL), 1919 Mado (FRA), 1934 Tenacia Gennari (ITA), 1945 Rasa (YUG), 1957  
Vrmac (YUG), 1961 vergaan tijdens storm
Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Mijdrecht (I)






Naam:MijdrechtSoort:StoomtankschipIMO:n/a
DWT:4590LxBxD:99.17x14.41x6.30Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1912Motor:Stoommachine
PK:1600Snelheid:10.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1912-1929
Historie:1912 Mijdrecht, 1929 Helka, 1932 Helka (GBR),  mei 1941 gezonken door Duitse luchtaanval 

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Wieldrecht (I)








Naam:WieldrechtSoort:StoomtankschipIMO:n/a
DWT:4750LxBxD:101.16x 14.41x6.48Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1913Motor:Stoommachine
PK:1600Snelheid:10.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1913-1930
Historie:1913 Wieldrecht,  1930 Myriel, 1932 Myriel (GBR), 1955 gesloopt in Italie

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Gallia








Naam:GalliaSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:1615LxBxD:101.16x 14.41x6.48Werf:Gebr. Pot
Plaats:Bolnes (NLD)Jaar:1914Motor:2x Bolinder
PK:640Snelheid:9.3 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1914-1924
Historie:1914 Gallia, 1924 Kyodo Maru (JAP), januari 1945 gezonken na Amerikaanse luchtaanval

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Barendrecht (III)



Naam:BarendrechtSoort:StoomtankschipIMO:n/a
DWT:5100LxBxD:102.78x14.38x6.46Werf:Greenock & Grangemouth
Plaats:GreenockJaar:1914Motor:Stoommachine
PK:1500Snelheid:10 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1915-1935
Historie:1915 Barendrecht, 1935 gesloopt in Engeland

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Woensdrecht (I)

Woensdrecht


Als Nordmark


Als Fanal


Naam:WoensdrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:1720LxBxD:69.89x10.52x4.14Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1906Motor:Stoommachine
PK:800Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1916-1922
Historie:1906 Constance Catharina, 1916 Woensdrecht, 1922 Reynoldston (GBR), 1924 Carolvore (NOR), 1928 Nordmark
(DEU). 1955 Fanal (DEU), 1958 gesloopt in Duitsland
Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Kieldrecht (I)



Naam:KieldrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:2000LxBxD:72.23x11.03x4.90Werf:C v/d Giessen
Plaats:Krimpen a/d IJssel (NLD)Jaar:1916Motor:Stoommachine
PK:850Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1916-1918
Historie:1916 Naaldwijk, 1916 Kieldrecht, 1918 getorpedeerd door Duitse onderzeeboot UB-107

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Pendrecht (I)











Naam:PendrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:2060LxBxD:77.03x10.27x5.16Werf:Conrad-Stork
Plaats:Haarlem (NLD)Jaar:1916Motor:2x Bolinder
PK:640Snelheid:10.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1916-1933
Historie:1916 Pendrecht, 1933 Supplier II (GBR), 1954 opgelegd en verwijderd uit register

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Loosdrecht (I)









Naam:LoosdrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:2000LxBxD:71.83x11.01x5.25Werf:Burgerhout
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1917Motor:Stoommachine
PK:1100Snelheid:10 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1917-1925
Historie:1917 Loosdrecht, 1925 E.S. Calvert (GBR), 1928 Ringen (NOR), 1944 getorpedeerd door Duitse U-763

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Moordrecht (II)




De Moordrecht als Kemi...


...en als Marienburg.


Naam:MoordrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:2035LxBxD:72.23x10.97x4.60Werf:Jonker & Stans
Plaats:Hendrik Ido Ambacht (NLD)Jaar:1917Motor:Stoommachine
PK:900Snelheid:9.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1917-1927
Historie:1917 Moordrecht, 1927 Kemi (FIN), 1930 Marienburg (DEU), 01-10-1943 gezonken door Russische vliegtuigtorpedo's

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Papendrecht (I)









Naam:PapendrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:2000LxBxD:72.44x11.11x4.60Werf:'t Huis de Merwede
Plaats:Papendrecht (NLD)Jaar:1917Motor:Stoommachine
PK:900Snelheid:9.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1917-1924
Historie:1917 Papendrecht, 1924 Ailsa (GBR), 1936 Reval (DEN), 1937 Onto (FIN), 1940 op Duitse mijn en gezonken

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Scherpendrecht (I)




Naam:ScherpendrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:670LxBxD:51.25x7.83x3.30Werf:Johs. Berg & Co
Plaats:Delfzijl (NLD)Jaar:1917Motor:Stoommachine
PK:400Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1918-1922
Historie:1917 Nubben (NOR), 1918 Scherpendrecht, 1922 La Mailleraye (FRA), 1944 gezonken door geallieerde luchtaanval
1947 gelicht en gesloopt
Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Meerdrecht (I)









Naam:MeerdrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:670LxBxD:51.25x7.83x3.30Werf:Johs. Berg & Co
Plaats:Delfzijl (NLD)Jaar:1917Motor:Stoommachine
PK:400Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1918-1923
Historie:1917 Nan (NOR), 1918 Meerdrecht, 1923 Jolly Guy (GBR), 1932 Rijn (GBR), 1934 Gorselands (GBR), 1946
Springwave (GBR), 1947 Granny Suzanne (GBR), 1949 gezonken na aanvaring
Extra info:
ffff
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Holendrecht (I)









Als Londoner.






Naam:HolendrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:5165116
DWT:635LxBxD:49.61x7.73x3.56Werf:J.Th. Wilmink
Plaats:Gideon (NLD)Jaar:1918Motor:Stoommachine
PK:350Snelheid:9.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1919-1924
Historie:1919 Holendrecht, 1924 Londoner (GBR), 1928 Jeannette (NLD), 1941 Eisblink (DEU), 1945 Jeannette (NLD), 1946 
Biervliet (NLD), 1950 Melisenda (ITA), 1957 Isola Di San Petro (ITA), 1975 gesloopt in Italie te Olbia
Extra info:1953 stoommachine vervangen door een motor een Deutz 6 cilinder, 4 tew van 500 pk.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Kieldrecht (II)







Naam:KieldrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:8085LxBxD:122.03x15.917.71Werf:Caledon Shipbuilding
Plaats:Dundee (GBR)Jaar:1918Motor:Stoommachine
PK:2500Snelheid:11 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1919-1920
Historie:1918 War Roach (GBR), 1919 Kieldrecht (NLD), 1920 Ridderkerk (NLD), 1933 Moscha L Goulandris (GRE), 1941 
op 18 april tot zinken gebracht door Duitse luchtaanval, 1949 gelicht en in 1951 gesloopt in Trieste (ITA)
Extra info:



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Duivendrecht (I)

De Duivendrecht als Tunni.


Naam:DuivendrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:1950LxBxD:72.38x11.16x4.91Werf:Baanhoek
Plaats:Sliedrecht (NLD)Jaar:1919Motor:Stoommachine
PK:900Snelheid:9.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1919-1923
Historie:1919 Duivendrecht, 1923 Louise Tiemann (DEU), 1924 Bratholm (NOR), 1932 Tunni, 1942 door eigen bemanning
 tot zinken gebracht
Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Zwijndrecht (II)








Als Birgit.


Naam:ZwijndrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:1918LxBxD:75.13x11.35x?Werf:Conrad Stork
Plaats:Haarlem (NLD)Jaar:1919Motor:Stoommachine
PK:900Snelheid:9.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1919-1927
Historie:1918 Maria, 1919 Zwijndrecht, 1927 Kotka (FIN), 1950 Diana (FIN), 1956 Birgit (FIN),1961 gesloopt in Finland
Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Dordrecht (III)










Naam:DordrechtSoort:MotorvrachtschipIMO:n/a
DWT:2650LxBxD:79.53x12.48x4.88Werf:Borgerhout
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1922Motor:2x 4 cil, 2 tew Bolinder
PK:1000Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1922-1925
Historie:1922 Dordrecht, 1925 Romo (DEN), 1928 Karibia (DEU), 1929 Zulia (DEU), 1935 Rita (NOR), 1939 in geallieerde
dienst, 1946 Rita (Honduras), 1954 Brasilmar (BRA), 1964 op 8 juni gezonken
Extra info:1936 nieuwe motoren 2x Atlas 1800 pk, later 2x GM 1800 pk


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Kieldrecht (III)









Naam:KieldrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:1924LxBxD:123.52x16.32x8.71Werf:J. Redhead & Sons
Plaats:South Shields (GBR)Jaar:1924Motor:Stoommachine
PK:2700Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1924-1932
Historie:1924 Amboto-Mendi (ESP), 1924 Kieldrecht, 1932 Bockenheim (DEU), 1940 door de gealieerden tot zinken 
gebracht
Extra info:


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Sliedrecht (III)











Naam:SliedrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:6340LxBxD:112.85x16.22x6.83Werf:Johs. Berg & Co
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1924Motor:Stoommachine
PK:2700Snelheid:11.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1918-1923
Historie:1924 Sliedrecht, 1939 door U-28 getorpedeerd 

Extra info:1931 verlengd bij de Rotterdamse Droogdok Mij. naar 122.63 meter en een DWT van 7315


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Katendrecht (III)












Naam:KatendrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:6420LxBxD:112.85x16.24x6.73Werf:Wilton Feijenoord
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1925Motor:2x MAN 6 cil 4 tew
PK:1850Snelheid:11 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1925-1940
Historie:1925 Katendrecht, 1943 Katendrecht eigenaar Nederlandse Staat, 1945 vlag (USA), 1947 gesloop in de USA  

Extra info:1931 verlengd bij Wilton Feijenoord naar 122.33 meter en een DWT van 7440

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Woensdrecht (II)
















Naam:WoensdrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:6860LxBxD:112.85x16.24x7.01Werf:Wilton Feijenoord
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1926Motor:2x MAN 6 cil 4 tew
PK:1850Snelheid:11 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1926-1942
Historie:1925 Katendrecht, 1942 getorpedeerd door Duitse U-515 en gezonken

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Duivendrecht (II)






Naam:DuivendrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:9525LxBxD:123.04x16.85x8.10Werf:Waterweg
Plaats:Schiedam (NLD)Jaar:1927Motor:2x B&W 8 cil 4 tew
PK:2500Snelheid:11.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1927-1938
Historie:1927 Duivendrecht, 1938 Buccaneer (NOR), 1942 aangevallen door Duitse trawler V-1609 en tot zinken gebracht

Extra info:

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Dordrecht (IV)








Naam:DordrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:5960LxBxD:107.08x15.30x6.74Werf:C v/d Giessen & Zn
Plaats:Krimpen a/d IJssel (NLD)Jaar:1928Motor:MAN 6 cil 4 tew
PK:1850Snelheid:11.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1928-1950
Historie:1928 Dordrecht, 1950 Port Vendres, 1955 gesloopt te Hendrik Ido Ambacht (NLD)

Extra info:22 ladingtanks, 8345 m3


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Moordrecht (III)












Naam:MoordrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:11040LxBxD:138.92x17.87x10.67Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1930Motor:Harland & Wolf 8 cil 4 tew
PK:2750Snelheid:11.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1930-1940
Historie:1930 Moordrecht, 1940 door U-48 getorpedeerd en gezonken, 25 van de 29 opvarende kwamen om het leven

Extra info:


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Mijdrecht (II)








Aankomst in een haven in de 2e Wereldoorlog

In oorlogskleuren

Naam:MijdrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:11040LxBxD:134.28x17.87x8.32Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1931Motor:B&W 8 cil 4 tew
PK:2750Snelheid:12 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1931-1951
Historie:1931 Mijdrecht, 1951 Wiima (FIN), 1957 verkocht en in 1958 in Finland gesloopt

Extra info:Ramde na torpedatie in maart 1941 de U-70 die later door escorte vaartuigen tot zinken werd gebracht. De
Mijdrecht kwam na reparatie in 1941 in Engeland weer in de vaart

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Barendrecht (IV)


Barendrecht in oorlogskleuren

Naam:BarendrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:14630LxBxD:152.74x19.98x8.55Werf:Odense Staal Scheepswerf
Plaats:Odense (DEN)Jaar:1938Motor:B&W 7 cil 4 tew
PK:3800Snelheid:11.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1938-1955
Historie:1938 Barendrecht, 1955 Humilitas (ITA), 1955 Ariel (NOR), 1958 Gem (LIB)

Extra info:8 maart 1962 in tweeën gebroken tijden een zware storm met een lading melasse, de beide delen zijn geborgen
en in juli in USA gesloopt. Tanks 21.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Frisia (II)





Als Gustav Heinrich Weitert

Naam:FrisiaSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:1480LxBxD:59.78x10.06x4.26Werf:Nobiskrug G.m.b.H.
Plaats:Rendsburg (DEU)Jaar:1936Motor:2x MAN 7 cil 4 tew
PK:1480Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1938-1948
Historie:1936 Cornelia S (GBR), 1937 Daxhound, 1938 Frisia, 1948 Frisia Verenigde Tankkustvaart (NLD), 1953 Gustav
Heinrich Weitert (DEU), 1956 Maxburg (DEU), 1960 Maya (DEU), 1962 opgelegd en in 1965 gesloopt in Hamburg
Extra info:In 1944 als Versorger Bordeaux door de Duitsers tot zinken gebracht, in september 1945 gelicht. In 1953 verlengd
en verbouwd bij Norderwerft lengte toen 67.43, dwt 1575


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Pendrecht (II)









Naam:PendrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:15492LxBxD:156.86x22.26x8.64Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1939Motor:Stork 8 cil.
PK:3700Snelheid:12.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1939-1941
Historie:1939 Pendrecht, 1941 getorpedeerd door U-48 en gezonken, alle opvarenden hebben dit overleefd

Extra info:


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Papendrecht (III)


Als Lothringen te water gelaten

Als Empire Salvage?

Als Papendrecht







Naam:PapendrechtSoort:MotortankschipIMO:n/a
DWT:15597LxBxD:156.76x22.25x8.66Werf:Rotterdamse Droogdok Mij.
Plaats:Rotterdam (NLD)Jaar:1940Motor:Stork 8 cil. 4 tew.
PK:3700Snelheid:12 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1946-1964
Historie:1940 Papendrecht, 1940 Lothringen, 1941 Empire Salvage, 1946 Papendrecht, 1964 gesloopt in Japan. 

Extra info:14 mei 1940 in beslag genomen door de Duitsers en kreeg de naam Lothringen, 1941 opgebracht door
Engeland

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Flandria





Naam: Flandria Soort: Stoomtankschip IMO: n/a
DWT: 889 LxBxD: 59.88x9.53x4.08 Werf: Goole Shipbuilding
Plaats: Goole (GBR) Jaar: 1941 Motor: Stoommachine
PK: 1100 Snelheid: 9 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1947-1948
Historie: 1941 Empire Boy (GBR), 1942 Doorman (NLD), 1947 Flandria, 1948 Alice (DEU), 1952 Hammonia (DEU), 1954
Petra (DEU(, 1962 Anny (ITA), 1971 Tosco (ITA), 1975 gesloopt in La Spezia (ITA).
Extra info: 1952 verlengd naar 67.92 DWT 1180, 1954 motor ingebouwd MAN 6 cil. 4 tew. 9.5 miojl, 1965 nieuwe motor Deutz
1000 pk.
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Zwijndrecht (III)






Naam:ZwijndrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:7250LxBxD:125.71x15.33x7.12Werf:Deutsche Werft
Plaats:Hamburg (DEU)Jaar:1920Motor:Stoommachine
PK:2600Snelheid:11 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1947-1950
Historie:1920 Westplein (NLD), 1947 Zwijndrecht, 1950 Millerntor (DEU), 1954 gesloopt in Bremerhaven (DEU)

Extra info:14 mei 1940 in beslag genomen door de Duitsers en kreeg de naam RO 22, 1945 terug gegeven aan eigenaar.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Ossendrecht (I)




Naam:OssendrechtSoort:StoomvrachtschipIMO:n/a
DWT:8230LxBxD:125.91x15.91x7.68Werf:Bartram & Sons Ltd.
Plaats:Sunderland (GBR)Jaar:1921Motor:Stoommachine
PK:2200Snelheid:11 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1947-1950
Historie:1921 Ramsay (GBR), 1929 Kerkplein (NLD), 1947 Ossendrecht, 1950 Alstertor (DEU), 1953 gesloopt Bremerhaven
(DEU).
Extra info:14 mei 1940 in beslag genomen door de Duitsers en kreeg de naam RO 23, 1945 terug gegeven aan eigenaar.


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Woensdrecht (III)








Naam:WoensdrechtSoort:StoomtankschipIMO:n/a
DWT:16556LxBxD:159.67x20.79x9.20Werf:Marinship Corp.
Plaats:Sausolito (USA)Jaar:1944Motor:Stoomturbine's
PK:7250Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1947-1962
Historie:1945 Coyote Hills (USA), 1947 Woensdrecht, 1962 gesloopt Kaohsiung-Taiwan

Extra info:type T2-SE-A1, 55 bemanningsleden, 26 ladingtanks, 1460 ton bunkers



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Wieldrecht (II)









Naam:WieldrechtSoort:StoomtankschipIMO:n/a
DWT:16556LxBxD:159.67x20.79x9.20Werf:Marinship Corp.
Plaats:Sausolito (USA)Jaar:1944Motor:Stoomturbine's
PK:7250Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1948-1962
Historie:1944 Ingelwood Hills (USA), 1948 Wieldrecht 

Extra info:type T2-SE-A1, 55 bemanningsleden, 26 ladingtanks, 1460 ton bunkers


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Duivendrecht (III)










Naam: Duivendrecht Soort: Motortankschip IMO: 5094422
DWT: 7702 LxBxD: 135.01x17.38x8.41 Werf: Rotterdams Droogdok Mij.
Plaats: Rotterdam (NLD) Jaar: 1950 Motor: Doxford 4 cil, 2 tew
PK: 2800 Snelheid: 12 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1950-1964
Historie: 1950 Duivendrecht, 1964 Port La Nouvelle (FRA), 1972 High Brion (PAN), 1975 gesloop in Sevilla (ESP)
Extra info: Speciaal gebouwd voor smeerolie, 22 tanks 8507 m3, 40 bemanningsleden.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Scherpendrecht (II)









Als Oceanic Freedom


Naam: Scherpendrecht Soort: Motortankschip IMO: 5315280
DWT: 17230 LxBxD: 166.91x20.68x9.10 Werf: Wilton Fijenoord
Plaats: Schiedam (NLD) Jaar: 1950 Motor: Doxford 5 cil. 2 tew
PK: 5500 Snelheid: 13.5 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1950-1964
Historie: 1950 Scherpendrecht, 1964 Oceanic Freedom, 1976 gesloopt in Hong Kong
Extra info: 24 tanks 23600 m3,42 bemanningsleden, 4 Houttuinpompen cap. 1200 ton/uur

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Loosdrecht (III)








Naam: Loosdrecht Soort: Stoomvrachtschip IMO: n/a
DWT: 10630 LxBxD: 135.01x17.38x8.41 Werf: Permanente Metals Corp.
Plaats: San Francisco (USA) Jaar: 1943 Motor: Stoommachine
PK: 2500 Snelheid: 11 mijl Eigenaar: Van Ommeren
Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Tijd bij VO: 1950-1961
Historie: 1943 Vernon L Parrington (USA), 1947 Filips van Marnix (NLD), 1950 Loosdrecht, 1961 Crescent (PAN)
1962 gestrand na typhoon Wanda in Hong Kong ter plaatse gesloopt.
Extra info: Liberty type EC2-C1, 41 bemanningsleden en 8 passagiers.


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Holendrecht (II)






Naam:HolendrechtSoort:MotorvrachtschipIMO:n/a
DWT:650LxBxD:49.51x8.34x2.90Werf:Gebr. van Diepen
Plaats:Waterhuizen (NLD)Jaar:1938Motor:Deutz 7 cil. 4 tew.
PK:350Snelheid:9 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1950-1952
Historie:1938 Havik (NLD), 1940 Sperrbrecher 146 (GER), 1945 Havik (NLD), 1949 Enseigne Yves-Bugnon (FRA), 1950
Holendrecht, 1952 Paul M (GBR), 1965 gesloopt door T. W. Ward in Grays-Essex (GBR)
Extra info:4 augustus 1944 gezonken na geallieerde luchtaanval, in 1945 gelicht en gerepareerd.



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Kieldrecht (IV)









Naam:KieldrechtSoort:MotorvrachtschipIMO:5186639
DWT:10387LxBxD:145.38x18.91x8.19Werf:Bartram & Sons
Plaats:Sunderland (GBR)Jaar:1950Motor:Doxford 5 cil. 2 tew.
PK:5250Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1950-1969
Historie:1950 Kieldrecht, 1970 Spalmatori Engineer (GRE), 1974 aan de grond gelopen bij Zanzibar en in 1977 gesloopt
op Gadani Beach (PAK)
Extra info:Shelterdeck, 5 laadruimen, 935 ton bunkers, verbruik 23 ton per dag, accommodatie voor 45 man



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Sliedrecht (IV)





Als tanker

Als bulkcarrier



In charter bij Thyssen


Naam:SliedrechtSoort:MotortankschipIMO:5332006
DWT:16050LxBxD:168.03x19.57x9.13Werf:A/B Lindholmens
Plaats:Gothenborg (SWE)Jaar:1950Motor:Sulzer 9SD72, 9 cil. 2 tew.
PK:5950Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1950-1974
Historie:1950 tankschip Sliedrecht, 1953 aan de grond gelopen bij Robbeneiland en in 1960 omgebouwd tot bulkcarrier
LxBxD: 169.78x21.04x9.83, DWT: 18685, 1974 Astyanax (CYP), 1979 Fivi (CYP), 1983 gesloopt Gadani Beach (PAK)
Extra info:Als tankschip 20 tanks, 21732 m3, pompcap. 500 m3 p/u, Als bulkcarrier 5 laadruimen. Roepsein PHOF.



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Pendrecht (III)













Naam:
Pendrecht
Soort:
Motortankschip
IMO:
527383
DWT:
19995
LxBxD:
170.11x23.18x9.33
Werf:
Wilton-Fijenoord
Plaats:
Schiedam (NLD)
Jaar:
1953
Motor:
Doxford 6 cil. 2 tew.
PK:
7750
Snelheid:
15 mijl
Eigenaar:
Van Ommeren
Thuishaven:
Rotterdam
Vlag:
Nederland
Tijd bij VO:
1953-1965
Historie:
1953 Pendrecht, 1960 carterexplosie 5 doden, gerepareerd in Rotterdam, 1965 Spyros Lemos (LIB), 1 november
1968 gebroken 14 mijl van Vigo (ESP), 5 opvarenden vermist, 8 november achterschip gezonken, 1 dag later voorschip.
Extra info:
24 tanks, 261084 m3, pompcap. 4x 350 m3 p/u, accommodatie 49 man, bunkers 1730 ton, roepsein PGRX.


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Dordrecht (V)








Naam:DordrechtSoort:MotortankschipIMO:5206257
DWT:9214LxBxD:140.37x16.62x7.83Werf:Riuniti Dell' Adriatico
Plaats:Montfalcone (ITA)Jaar:1948Motor:Sulzer 6 cil. 2 tew.
PK:4200Snelheid:13 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1954-1961
Historie:1948 Jan (PAN), 1954 Dordrecht, 1961 Lentini (ITA), 1980 Ersilia L (ITA), 1980 Irene (ITA),
1982 gesloopt in La Spezia (ITA).
Extra info:24 tanks, 12676 m3, accommodatie 42 man, bunkers 618 ton, roepsein PDRR.


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Mijdrecht (III)








Naam:MijdrechtSoort:TurbinetankschipIMO:5234797
DWT:21200LxBxD:175.32x22.59x9.58Werf:De Schelde
Plaats:Vlissingen (NLD)Jaar:1955Motor:2 Stoomturbines.
PK:8250Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1955-1971
Historie:1955 Mijdrecht, 1973 Donald (LIB), 1975 gesloop in Brownsville (USA).

Extra info:24 tanks, 26313 m3, pompcap. 4x totaal 2500 m3 p/u, accommodatie 55 man, bunkers 1981 ton, roepsein PGWB
later PJON.



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Moordrecht (IV)












Naam:MoordrechtSoort:TurbinetankschipIMO:5234797
DWT:20676LxBxD:175.32x22.59x9.31Werf:De Schelde
Plaats:Vlissingen (NLD)Jaar:1955Motor:2 Stoomturbines.
PK:8250Snelheid:15 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1955-1968
Historie:1955 Moordrecht, 1968 Port Launay-Van Ommeren Frankrijk, 1975 gesloopt in Castellon (SPA).

Extra info:24 tanks, 25800 m3, pompcap. 4x totaal 2500 m3 p/u, accommodatie 55 man, bunkers 1981 ton, roepsein PGBE.




☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Holendrecht (III)







Naam:HolendrechtSoort:BulkcarrierIMO:5153371
DWT:16688LxBxD:164.78x20.68x9.86Werf:Wilton Fijenoord
Plaats:Schiedam (NLD)Jaar:1958Motor:M.A.N. 6 cil. 2 tew.
PK:6750Snelheid:13.3 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1958-1978
Historie:1958 Holendrecht, 1978 Tourmalin Bay (PAN), mei 1983 gesloopt in Spanje.

Extra info:5 laadruimen, 25259 m3, accommodatie 45 man, bunkers 114 en 833 ton, roepsein PESI.





☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Ossendrecht (II)


voor verlenging 

na verlenging








Naam:OssendrechtSoort:BulkcarrierIMO:5266324
DWT:16996LxBxD:164.62x20.68x9.67Werf:Cantieri Mediterraneo
Plaats:Genua (ITA)Jaar:1958Motor:Fiat 7 cil. 2 tew.
PK:7000Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1958-1978
Historie:1958 Ossendrecht, 1972 Ossendrecht (N-Ant), 1978 Veni (GRC), 1982 Neni (GRC), 1984 gesloopt in Taiwan

Extra info:5 laadruimen, 28188 m3, accommodatie 45 man, bunkers 941 ton, roepsein PGPM in 1972 PJRB.
verlengd in 1966 bij de Schelde in Vlissingen (NLD) naar 187.00 6 laadruimen DWT 20515.




☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆


Zwijndrecht (IV)











Naam:ZwijndrechtSoort:BulkcarrierIMO:5399638
DWT:17220LxBxD:164.52x20.65x9.62Werf:Cantieri Mediterraneo
Plaats:Genua (ITA)Jaar:1958Motor:Fiat 7 cil. 2 tew.
PK:7000Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1958-1970
Historie:1958 Zwijndrecht, 1970 Huandoy (PER), 1976 Successor (GRC), 1984 Successors (GRC), 1984 gesloopt in Taiwan

Extra info:5 laadruimen, 28188 m3, accommodatie 45 man, bunkers 941 ton, roepsein PIZR.




☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Meerdrecht (II)










Naam:MeerdrechtSoort:BulkcarrierIMO:5230703
DWT:16911LxBxD:164.78x20.68x9'86Werf:Wilton Fijenoord
Plaats:Schiedam (NLD)Jaar:1959Motor:MAN 6 cil 2 tew.
PK:6750Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1959-1977
Historie:1959 Meerdrecht, 1977 Epimithefs (GRC), 1984 gesloopt Fuzou in China.

Extra info:5 laadruimen, 25299 m3, accommodatie 45 man, bunkers 961 ton, roepsein PFWU.







☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Thuredrecht (I)







Na de verlenging.




Naam:ThuredrechtSoort:BulkcarrierIMO:5360704
DWT:16959LxBxD:164.62x21.15x9.61Werf:Cantieri Mediterraneo
Plaats:Genua (ITA)Jaar:1960Motor:Fiat 7 cil. 2 tew.
PK:7000Snelheid:14.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1960-1972
Historie:1958 Zwijndrecht, 1972 Thuredrecht (NLD), 1978 Al Taqee (SGP), 1983 gesloopt in Alang-India.

Extra info:5 laadruimen, 28188 m3, accommodatie 45 man, bunkers 1256 ton, roepsein PHYP.
In 1965 verlengd in Schiedam naar 187.00x21.15x9.61, DWT 20480, 6 laadruimen, 28203 m3



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Barendrecht (V)


Tewaterlating 1959







Naam:BarendrechtSoort:MotortankschipIMO:5036755
DWT:32090LxBxD:202.62x26.85x10.83Werf:De Schelde
Plaats:Vlissingen (NLD)Jaar:1960Motor:Sulzer 12 cil. 2 tew.
PK:15600Snelheid:16.5 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1960-1975
Historie:1960 Barendrecht, 1975 Scraptrade (GRC), 1983 gesloopt in Koahsiung-Taiwan.

Extra info:30 ladingtanks, 43167 m3, Pompcapaciteit 4000 m3 per uur, 4 pompen, accommodatie 52 man, bunkers 2570 
ton, roepsein PCYP.


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Katendrecht (IV)

Splinternieuw


In de Nedlloyd kleuren





Naam:KatendrechtSoort:MotorvrachtschipIMO:5183493
DWT:11573LxBxD:144.28x20.25x8.80Werf:Wilton-Fijenoord
Plaats:Schiedam (NLD)Jaar:1961Motor:MAN K6Z78-155C 6 cil. 2 tew.
PK:7800Snelheid:15 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1961-1974
Historie:1961 Katendrecht, 1974 Cabo Santa Ana (SPA) 1988 Cabo Santa 1988 gesloopt Alang-India

Extra info:5 laadruimen, accommodatie 45 man, bunkers 813 ton, roepsein PFHQ.


☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Loosdrecht (IV)

Als Langleeclyde

In de VNS kleuren









Naam:LoosdrechtSoort:MotorvrachtschipIMO:5211707
DWT:10536LxBxD:148.67x19.05x8.45Werf:Blythswood
Plaats:Glasgow (GBR)Jaar:1950Motor:Doxford 6 cil. 2 tew.
PK:6800Snelheid:15 mijlEigenaar:Van Ommeren
Thuishaven:RotterdamVlag:NederlandTijd bij VO:1961-1968
Historie:1950 Langleeclyde beheer VO 1961 Loosdrecht 1968 Spalmatori Seaman (GRE) 1975 Wan Fu 1978 gesloopt
in Kaohsiung.
Extra info:5 laadruimen, accommodatie 46 man en 12 passagiers, bunkers 1240 ton, roepsein PFPJ.



☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

3 opmerkingen:

  1. Onder contructie? Ze zijn nu al geweldig. Zelfs een schip met mijn achternaam, alleen jammer dat ze het verkeerd gespeldt hebben. (Barendrecht) Hahahaha. Grapje, hoor. Een mooi stukje scheepsgeschiedenis van een roemrijke maatschappij. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie Barendrechten zijn er, hé? En Katendrechten, Woensdrechten..............geweldig! Je hebt je best gedaan, Jos. Het is een fantastisch eerbetoon geworden aan de Nederlandse scheepvaart en aan van Ommeren. Gaaf, dat er zoveel over bewaard is gebleven. En dankzij jou én internet blijft het ook bewaard en kan iedereen er van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jos van Noorloos12 oktober 2014 om 16:41

    Jos van Noorloos, 12 oktober 2014

    Jammer dat het bij deze foto's is gebleven. Heb zelf van 1967 tot en met 1985 bij VO gevaren als swtk. Ook op nieuwere schepen.
    Van de meesten daarvan heb ik nog wel foto's.

    BeantwoordenVerwijderen